top of page

Åpenhetsloven trer i kraft 1. juli. Hva betyr det i praksis for din virksomhet?

Hvordan skal man som selskap “gripe an” denne nye loven? Blir man som selskap berørt? Vil den nye loven kreve rapportering og hvordan i så fall? Dette er noe av det vi ønsker å belyse i denne artikkelen, samtidig som vi vil gi en liten forklaring på hvor man bør begynne arbeidet.


Formålet med loven er dobbel

For det første skal den gi forbrukere, fagforeninger, organisasjoner og andre rett til informasjon om virksomheters påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter og arbeidsforhold. Dette skal gi dem mulighet til å treffe informerte valg og til å stille spørsmål om ansvarlighet i næringslivet. For det andre er formålet, gjennom kravene til kunnskap og informasjon, å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendig arbeid i virksomheter og leverandørkjeder. Det vil kunne bidra til å bedre arbeidsforholdene for mennesker som er tilknyttet globale leverandørkjeder, både i og utenfor Norge.

Åpenhetsloven er ikke først og fremst en rapporteringslov, men krever at virksomheten etablerer et systematisk og helhetlig arbeid for å ivareta hensyn til menneskerettigheter og arbeidsforhold i all sin virksomhet.



Åpenhetsloven Triangel Rådgiving


Loven trer i kraft 1.juli

Den omhandler at en virksomhet skal ha full oversikt over sine egne leverandører som har direkte tilknytning til operasjonen, at de ikke bryter noen menneskelige rettigheter. Forventningene bygger på vedtatte prinsipper og retningslinjer fra FN, OECD og ILO, og i senere tid, FNs bærekraftsmål.


Hvem er berørt av åpenhetsloven? 

Større virksomheter som omfattes av regnskapsloven §1-5, eller som på balansedagen overskrider grensene for to av følgende tre vilkår:

Salgsinntekt: 70 millioner kroner

Balansesum: 35 millioner kroner

Gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk


Dette kan være virksomheter som direkte er underlagt loven, men også leverandører derav kunder som etterspør rapportering. Loven vil føre til en dominoeffekt som berører imidlertid et langt større antall virksomheter indirekte ved at virksomheter som er en del av i leverandørkjeden til en stor virksomhet vil møte tydeligere krav og forventninger fra sine kunder. 


Hva bør man gjøre?

  • Sørge for en overordnet oversikt over hvilke områder av virksomheten det kan være risiko knyttet til brudd på menneskerettigheter, og som behøver videre prioriteringer og kartlegging – må forankres i ledelsen og styret.

  • Forankre ansvarlighet i virksomhetens retningslinjer

  • Iverksette egnede tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser basert på virksomhetens prioriteringer og vurderinger

  • Risikovurdering av virksomhetens leverandører og der operasjonene foregår

 

bottom of page