top of page

Vanlige spørsmål om ISO 9001


Når en bedrift vurderer ISO-sertifisere seg kan det dukke opp en del ting man lurer på. Her svarer vi på de vanligste spørsmålene.


Hvorfor bør bedriften min sertifisere seg?

En ISO 9001-sertifisering er et bevis på at dere jobber aktivt for å møte krav og forventninger til kvalitet og kundetilfredshet. Sannsynligheten for at kundene kjøper mer og anbefaler dere videre øker i tråd med kundetilfredsheten. Bedriften blir i stand til å jobbe smartere og kan spare tid, penger og ressurser. Tydeliggjøring og effektivisering av de interne prosessene kan føre til mer motiverte medarbeidere.


Hva skal til for å bli sertifisert?

Før dere kan sertifiseres må dere ha implementert og tatt i bruk et styringssystem iht. ISO 9001. Ved å få bistand fra Triangel, sikrer dere at dette skjer i tråd med kravene i standarden.


Hvor lang tid tar det å bli sertifisert?

Det tar normalt 4 - 6 måneder å bli sertifisert. Har dere dårlig tid, for eksempel i forbindelse med innsending av et anbud, kan det utstedes midlertidig sertifikat som viser at dere er i gang med sertifiseringsprosessen.


Hvor lenge er et ISO 9001-sertifikat gyldig?

Sertifikatet er gyldig i tre år, forutsatt at dere fortsetter å vise at styringssystemet er i bruk og oppfyller kravene iht. standarden. Det gjennomføres årlige oppfølgingsrevisjoner mellom resertifiseringene som skjer hvert tredje år.


Hva skjer når sertifikatet går ut på dato?

Det blir gjennomført en resertifisering tre måneder før utløpsdato. Dersom alle eventuelle avvik lukkes innen utløpsdatoen på sertifikatet, blir du tilsendt et nytt sertifikat med gyldighet på 3 år.


Hva koster sertifisering?

Kostnadene forbundet med sertifisering kommer an på bedriftens størrelse og kompleksitet, samt antall standarder bedriften skal sertifiseres i henhold til.


I Triangel har vi dyktige rådgivere som hjelper dere med ISO, ta kontakt for en hyggelig ISO-prat.


Vanlige spørsmål om ISO 9001 sertifisering

 

 

 

bottom of page