Bærekraft som begrep er noe som de fleste nå har fått et forhold til, og det snakkes og brukes mer og mer i alle sammenhenger. Det snakkes også mye om dette med at næringslivet må med og selskaper må innlemme bærekraft i sine forretningsmodeller. Men hvordan komme i gang med et slikt arbeid? Hva slags prioriteringer skal settes? Dette er noe av de vi ønsker å belyse i denne artikkelen.
Initiativet til å starte med bærekraftsarbeid i en virksomhet kommer ofte fra ulike ståsted og vinklinger. Dette kan være ansatte i ulike avdelinger. Det kan være krav i forbindelse med anbud. Det kan også være styret som setter det som agenda. Uansett hvor initiativet kommer fra må det forankres i toppledelsen om arbeidet med bærekraft skal lykkes.
FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.
Hva bør man gjøre og hvordan prioritere?
Bygg kultur for bærekraft.
Start med forankring i toppledelsen og styret, og lag en plan for involvering av de ansatte.
Viktig her er at bærekraft ikke bare blir «etterlatt» på toppen, men involverer alle ansatte. Det er ikke nødvendig med nye kanaler. En kan bruke eksisterende kanaler som: forretningsutvikling, markedsføring, kunde kommunikasjon, allmøter til ansatte, rapportering av ansattes bonus, m.m.
Få en oversikt med status rapport (klimaregnskap/analyse, vesentlighetsanalyse, m.m.)
Definer hva bærekraft skal bety for selskapet, og hvilke målsettinger som skal settes.
Anbefaling her er å sette ned en arbeidsgruppe med ansatte fra flere ulike avdelinger.
Identifiser hvilke av de som er relevante for virksomheten FN sine 17 bærekraftsmål som er relevante for virksomheten.
Involver interessenter og definer en egen bærekraftvisjon, misjon og strategi.
Igjen er involvering viktig. Involver derfor relevante interessenter i denne fasen, slik at de får et eierskap til arbeidet og målene som skal settes.
Implementer og iverksett arbeidet med målsettinger, visjon, misjon og strategi i hele virksomheten.
Dette kan medføre endring i organisasjonen, og derfor kan det være lurt å støtte seg på endringsteori. Kommunikasjon underveis og involvering er viktig. En måte å gjøre dette på om organisasjonen er stor, er å utnevne ambassadører som skal fremsnakke arbeidet og som også kan ta imot tilbakemeldinger til ledelsen.
Rapporter fremdrift på mål med relevante KPI-er.
Kommuniser resultatet internt og eksternt. Ta med mål som ikke er oppnådd også, og hvorfor det ble slik – vis åpenhet.
Rapportering er svært viktig, og tallmateriale er viktig. Mye fordi dette er håndfast og målbart. Eksempel på dette er klimagassutslipp.Dersom målsetting er å bli karbonnøytral innen 10 år, så må det kunne måles og rapporteres årlig hvor mye som reduseres for å se om tiltakene fungerer. Det er også veldig viktig i forhold til ESG informasjon (mer om ESG i vår neste blogg)
Vis åpenhet i rapporten, og forklar hvorfor målene eventeuelt ikke ble nådd. Kanskje var de ikke konkrete nok, eller relevante nok? Dette er en del av læringsprosessen og like viktig å følge opp så det ikke sløses med ressurser.
Kommuniser resultatene i årsrapporten eller lag en egen rapport, slik at det vises at bærekraft blir tatt på alvor i virksomheten.
Interessert i å komme i gang med bærekraft?
Som med alt annet arbeid så må en starte et sted, og det er vanlig å endre målsettinger underveis. En situasjonsanalyse er noe vi anbefaler til å begynne med, slik at virksomheten får kartlagt sin nåværende situasjon. Begynn med å hente inn tallmateriale, og få satt disse i et system. Når dagen kommer og dere ønsker å få satt opp et klimaregnskap, så er tallmaterialet klart.